Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

ΕΓΩ, ΕΣΥ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ.......

είμαστε ίδιοι αλλά και διαφορετικοί!!!!!!!
Αυτή την εβδομάδα ξεκινήσαμε να δουλεύουμε με τα παιδιά το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας σχετικά με την ισότητα των δύο φύλων. Το συγκεκριμένο θέμα μας είχε απασχολήσει και την περσινή χρονιά αλλά φέτος με πιο μεθοδικό και διευρυμένο τρόπο θα δώσουμε την δυνατότητα στα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι η διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα δεν αφορά την εξωτερική εμφάνιση,τα συναισθήματα, τις ανάγκες, τις ικανότητες αλλά τις εξωτερικές και εσωτερικές ανατομικές διαφορές που έχει ένας άντρας και μία γυναίκα. Ο άντρας και η γυναίκα, το αγόρι και το κορίτσι είναι ίσοι, απλώς διαφέρουν όπως διαφέρει ο ένας από τον άλλον γιατί το κάθε άτομο είναι μοναδικό!!!!!!!
Συγκεκριμένα:


Ο τίτλος του Προγράμματος:

<< Είμαστε ίδιοι αλλά και διαφορετικοί>>

με υποθέματα:
  • Γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους
  • συναισθήματα και φύλο
  • οικογένεια και ρόλοι
Στόχος του προγράμματος Αγωγής Υγείας......
είναι:
  • να αντιληφθούν ότι η διαφορά των δύο φύλων δεν αφορά την εξωτερική εμφάνιση αλλά τις εξωτερικές και εσωτερικές ανατομικές  διαφορές
  • να κατανοήσουν ότι όλοι είμαστε ίδιοι αλλά και διαφορετικοί ως προς τα εξωτερικά χαρακτηριστικά ανεξάρτητα από το φύλο
  • ότι όλοι νιώθουμε τα ίδια συναισθήματα σε παρόμοιες συναισθηματικές καταστάσεις ανεξάρτητα από το φύλο μας
  • να μάθουν ότι όλοι έχουν υποχρεώσεις και ευθύνες και μπορούν να προσφέρουν μέσα στην οικογενειακή εστία χωρίς να καταμερίζονται οι εργασίες σε γυναικείες και αντρικές.
Με λίγα λόγια....
τα παιδιά θα συνειδητοποιήσουν ότι όλοι έχουμε τις ίδιες δυνατότητες, επιθυμίες και ανάγκες, τα ίδια συναισθήματα και δικαιώματα, ίδια εξωτερικά χαρακτηριστικά αλλά και ότι διαφέρουμε ο ένας από τον άλλον ανεξάρτητα από το φύλο μας έτσι ώστε οι όποιες στερεότυπες αντιλήψεις για το φύλο να απαλειφθούν.  


  

Γεγονός είναι ότι είναι δύσκολο για τα παιδιά να αποδεχτούν την έννοια της ισότητας των δύο φύλων όταν καθημερινά χωρίς να το αντιληφθούμε χρησιμοποιούμε εκφράσεις του τύπου
  • οι άντρες δεν κλαίνε
  • οι άντρες είναι δυνατοί
  • είναι κορίτσι για αυτό και είναι τόσο ευαίσθητη
εκφράσεις που τις ακούν συχνά και έχουν μπει βαθιά στην σκέψη τους. Θα προσπαθήσουμε όμως   να αλλάξουμε την οπτική τους γωνία μέσα από  βιωματικές δραστηριότητες οι οποίες θα αγγίξουν όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος( μαθηματικά, γλώσσα, περιβάλλον, κοινωνικές επιστήμες, Τ.Π.Ε) με την μέθοδο της διαθεματικότητας και της ομαδοσυνεργατικής.


Την πρώτη ημέρα της εβδομάδας εμφανίστηκε ένας ταχυδρομικός φάκελος στο σχολείο μας.



 Τα παιδιά αναρωτήθηκαν πως έφτασε στα χέρια μας και οι απαντήσεις ήταν ποικίλες
  • ο ταχυδρόμος τον έφερε και δεν τον είδαμε
  • κάποιος τον πέταξε στο σχολείο
  • κατά λάθος βρέθηκε εδώ  και τόσες άλλες.....
Έψαξαν μάλιστα μήπως ανήκε κάπου αλλού....


Ο φάκελος περιείχε εικόνες αντρών και γυναικών με εξωτερική εμφάνιση μη συμβατή με το φύλο τους σύμφωνα με τα δικά μας στερεότυπα.




Τα παιδιά παρατήρησαν τις εικόνες, τις περιέγραψαν και προσπάθησαν να βρουν ποιος είναι ο άντρας ή η γυναίκα. Οι εικόνες στο φάκελο αποτέλεσαν την αφόρμηση για να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών και να τα θέσουμε σε ανάλογο προβληματισμό. Χρησιμοποιήσαμε μάλιστα δύο από αυτές για να ανακαλύψουμε ποιες είναι οι γνώσεις τους για το θέμα.


Μέσα από τις κατάλληλες ερωτήσεις, την παρατήρηση και την σύγκριση των παιδιών μεταξύ τους, τα παιδιά όρισαν το θέμα και αποφάσισαν με ποιο τρόπο θα δουλέψουν για να απαντήσουν στα ερωτήματα τους.....φυσικά πάντα με την βοήθεια των νηπιαγωγών. Είμαστε ίδιοι αλλά διαφέρουμε στα μαλλιά, στα μάτια, στο δέρμα, στο σώμα......τα παιδιά εστίασαν περισσότερο σε ότι ήδη γνώριζαν από προηγούμενες δραστηριότητες.






Παρατήρησαν μάλιστα τον εαυτό τους στο μαγικό κουτί με τον καθρέφτη του και διαπίστωσαν ότι όλοι είναι ίδιοι αλλά και διαφορετικοί ως προς τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Περιέγραψαν που είναι τα μάτια, η μύτη, το στόμα, τα μαλλιά στο κεφάλι τους και από πόσα έχουν. Στην συνέχεια, σύγκριναν τον εαυτό τους με τους άλλους, ορίζοντας τα στοιχεία που τους κάνουν να ξεχωρίζουν όπως χρώμα ματιών και μαλλιών, σχήμα προσώπου και ματιών, το μήκος της μύτης, τα βλέφαρα κ.τ.λ. Το κάθε παιδί συνειδητοποίησε ότι είναι μοναδικό και ξεχωριστό.  Είμαι μοναδικός...είμαι μοναδική....  ένας και μοναδικός....μία και μοναδική(μαθαίνοντας τα αντίστοιχα αριθμητικά).







Μίλησαν για το φύλο τους,ζωγράφισαν τον εαυτό τους, τον έκοψαν και τον κόλλησαν στην σωστή θέση.



 Στην συνέχεια μέτρησαν πόσα αγόρια και κορίτσια έχει η τάξη. Μια μεγάλη και σημαντική διαφορά είναι και το φύλο του κάθε ατόμου.Τοποθέτησαν το όνομα τους ανάλογα με το φύλο τους.


Έφτιαξαν διαβατήριο όπου έγραψαν το όνομα, το επίθετο, το χρώμα των μαλλιών και των ματιών τους και το ύψος τους για να μπορέσουν να ταξιδέψουν και να γνωρίσουν παιδιά από άλλες χώρες. Άραγε μοιάζουν ή διαφέρουν πολύ από εμάς;





( τα παιδιά στηρίζουν το ένα το άλλο και συνεργάζονται!!!!!)

Ξεφυλλίσαμε την εγκυκλοπαίδεια και πήραμε τις απαντήσεις μας!!!!!



Παρατήρησαν το χρώμα του δέρματος τους και με την βοήθεια του μεγεθυντικού φακού περιέγραψαν πώς είναι το δακτυλικό αποτύπωμα.




 Έχει κάποιο σχήμα ή μορφή; είναι ίδιο σε όλους; συζητήσαμε, δώσαμε τις ανάλογες απαντήσεις και το αποτυπώσαμε στο διαβατήριο που φτιάξαμε.





Με την βοήθεια του υπολογιστή, παρατήρησαν τις ανατομικές διαφορές των δύο φύλων και απάντησαν στα ερωτήματα των νηπιαγωγών. Ποια είναι αυτά τα εξωτερικά ανατομικά χαρακτηριστικά που διαχωρίζουν τα δύο φύλα; Έγινε αναφορά στα γεννητικά όργανα( χωρίς να δοθούν πολλές λεπτομέρειες), στην τριχοφυία, στην λεκάνη και στο στήθος.


( πολλές από τις δραστηριότητες του προγράμματος σχετικά με το υπόθεμα <<γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους>> όσο αφορά τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των παιδιών, το πρόσωπο, το σώμα τους και το ύψος τους, έχουν πραγματοποιηθεί και μπορείτε να ανατρέξετε σε αυτές στην ανάρτηση ανακαλύπτω τον εαυτό μου....)


Οι γονείς μας έφεραν φωτογραφίες τους από την παιδική ηλικία μέχρι σήμερα. Τα παιδιά θα τις παρουσιάσουν και θα δουλέψουμε με αυτές εντός των ημερών.....στόχος να παρατηρήσουν τις αλλαγές στα εξωτερικά ανατομικά χαρακτηριστικά του αγοριού και κοριτσιού καθώς μεγαλώνει....



Ζωγράφισαν μάλιστα σε χαρτόνι τον κύκλο της ζωής ενός ανθρώπου από την βρεφική ηλικία έως  την γεροντική αποδίδοντας με ρεαλιστικό τρόπο ότι γνωρίζουν και ότι έμαθαν.





Οι διαφορές δεν καθορίζονται μόνο από το φύλο, την ηλικία και τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Ακόμα και ο κάθε μήνας στην ζωή του ατόμου παίζει τον ρόλο του. Το κάθε παιδί γεννήθηκε την ίδια μέρα ή τον ίδιο μήνα;
Τα παιδιά δημιουργούν το ημερολόγιο των γενεθλίων!!!!



Γράφουν το όνομα τους στον σωστό μήνα και στην ημερομηνία γέννησης και όσοι έχουν γεννηθεί τον ίδιο μήνα....ζωγραφίζουν την δική τους ζωγραφιά, την ζωγραφιά του μήνα όπως ονομάστηκε, συναποφασίζοντας τι θα φτιάξουν και πώς. Ξεχώρισαν τον μήνα της γέννησης τους παρατηρώντας και ονομάζοντας αυτά τα στοιχεία που κάνουν το κάθε μήνα ξεχωριστό όπως και τα ίδια!!!




Η έννοια της ισότητας των δύο φύλων για να γίνει κατανοητή από τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίσουν πρώτα τον εαυτό τους, έπειτα να αντιληφθούν τις διαφορές μεταξύ τους και στο τέλος να συνειδητοποιήσουν ότι η διαφορετικότητα είναι αποδεκτή και ότι όλοι είναι ίσοι και έχουν τα ίδια δικαιώματα στην ζωή.
Το παραμύθι Το χαρούμενο Λιβάδι διαπραγματεύεται την έννοια της διαφορετικότητας και της αποδοχής με ευχάριστο και κατανοητό τρόπο. Το αφηγήθηκε η κ Ελένη σε όλα τα παιδιά και συζητήσαμε για τους ήρωες και τα συναισθήματα αυτών....


ια




 Τέλος,το παρακάτω τραγούδι με τον τίτλο Διαφορετικοί που μάθαμε όλα τα παιδιά μαζί κάνοντας και τις αντίστοιχες κινήσεις(γέφυρες χτίζουμε, φράγματα γκρεμίζουμε)




 δίνει έμφαση στην λέξη Διαφορετικός με έναν πιο γενικό τρόπο αλλά τα παιδιά το χάρηκαν και έμαθαν ότι όλοι είμαστε ίσοι αν και διαφορετικοί.





     



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας