Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

Μέσα από τα βιβλία,λέμε καλώς όρισες στις απόκριες και...

... καλώς ήλθες Φλεβάρη! Παρατηρούμε ότι ο προηγούμενος μήνας (το μεσαίο βαγονάκι του χειμώνα) συμπλήρωσε τις μέρες του και πάμε στον επόμενο μήνα. Διαβάζουμε μέσα από τις ιστορίες της Λότης Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου για τους μήνες , την ιστορία του Φεβρουάριου...





Περιεργαζόμαστε το βιβλίο που έχουμε... το εξώφυλλό του που μας δίνει πολλές πληροφορίες: τα παιδιά βρίσκουν πού γράφει τον τίτλο του βιβλίου, και ψάχνουμε να βρούμε πού γράφει το όνομα της συγγραφέως και πού της εικονογράφου. Διαβάζοντας και το πρώτο εσώφυλλο, παρατηρούμε ότι εικονογράφος στο βιβλίο αυτό είναι η ίδια η συγγραφέας. Ανοίγουμε να δούμε τις σελίδες του και τις εικόνες, και μαντεύουμε με ποια υλικά άραγε έχει γίνει η εικονογράφηση (νερομπογιές, κολλάζ κλπ). Στις πίσω σελίδες, βρίσκουμε και τη φωτογραφία της Λότης Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου! Σε πολλά βιβλία γίνεται αυτό, να υπάρχει η φωτογραφία της συγγραφέως.


Το ίδιο κάνουμε και σε άλλα βιβλία
δηλαδή, ψάχνουμε τον τίτλο
 το συγγραφέα



την εικόνα με τον/την συγγραφέα
τη σελιδοποίηση του βιβλίου
 παρατηρούμε ποιο είναι το εμπροσθόφυλλο
και ποιο το οπισθόφυλλο του βιβλίου και τι βλέπουμε σ' αυτά.
Με παραμυθένιο τρόπο, μαθαίνουμε για τις σκανταλιές του μικρού Φλεβάρη, που εφηύρε τις Απόκριες για τους ανθρώπους!

Σε βιβλίο, που τα παιδιά δε γνωρίζουν την ιστορία του ή τι περιέχει, μαντεύουν το περιεχόμενο από τις εικόνες στο εμπροσθόφυλλο του βιβλίου.
Παρατηρούν αποκριάτικες στολές και παιδιά ντυμένα μασκαράδες, όπως τα αποκάλεσαν και άρχισαν να αναφέρουν τι στολή θα φορέσουν εκείνα τις απόκριες. Η ποικιλία είναι μεγάλη και όταν τις  αποτυπώνουν με τη ζωγραφική τους στο χαρτί, έχουμε μια πραγματική παρέλαση με μασκαράδες στο κλίμα του καρναβαλιού...





Παρατηρώντας τις ζωγραφιές των  παιδιών με τις αγαπημένες τους στολές, βλέπουμε κι άλλες σε έντυπο υλικό κ στο διαδίκτυο.
 Συζητώντας για τις απόκριες, πόσο διαρκούν,τι συνηθίζουμε να κάνουμε κατά τη διάρκεια της αποκριάς, όπως τι τρώμε, τα πάρτυ μασκέ που πηγαίνουν τα παιδιά και χορεύουν αναζητούμε και άλλες πληροφορίες, όχι μόνο από το διαδίκτυο αλλά και απ΄ τα βιώματα κ τις εμπειρίες των παιδιών.
Όπως, τα παιδιά, στο βιβλίο με τους μασκαράδες μάντεψαν ότι μιλάει για τις απόκριες, το ίδιο έκαναν και για άλλα βιβλία.Κάποια απ' αυτά δεν ήταν τόσο γνωστά κι έτσι, μπορούσαν να μαντέψουν ,αφού δεν γνώριζαν την υπόθεση, όπως




και οι απαντήσεις τους ήταν πραγματικά ευφάνταστες.
Έτσι, απλώνωντας βιβλία στο πάτωμα και παρατηρώντας το εξώφυλλο και μόνο, υποθέτουμε την ιστορία που έχει μέσα το βιβλίο. Επιλέγουμε βιβλία που δεν ξέρουν πολύ καλά τα παιδιά, για να μην παρασυρθούν και μας πουν την ιστορία όπως την ξέρουν!  Ο Κοντορεβυθούλης και ο Νιλς Χόλγκερσον για παράδειγμα, φτιάχνουν τα παιδιά γι΄αυτούς πολύ όμορφες, πρωτότυπες και εντελώς δικές τους ιστορίες, που στηρίζονται μόνο στην εικόνα του εξώφυλλου (μας δίνει αρκετές πληροφορίες)...


Στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας, διαβάζουμε με τα παιδιά και παραμύθια που είναι πολύ οικεία σε αυτά. Τι ποιο γνωστό από τα 3 γουρουνάκια;


Η διαδικασία παρατήρησης του εξώφυλλου θα γίνεται κάθε φορά σε κάθε παραμύθι. Όμως, υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά που είναι κοινά σε όλα τα παραμύθια...
Υπάρχει δηλαδή ένας ΗΡΩΑΣ πάνω στον οποίο στηρίζεται όλη η πλοκή. Επίσης, κάθε παραμύθι μας δίνει πληροφορίες για το ΠΟΥ και το ΠΟΤΕ συμβαίνει η ιστορία. Ακόμα, ΤΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ αντιμετωπίζει ο ήρωας και ΠΟΙΑ ΛΥΣΗ βρίσκει στο τέλος, για να τελειώσει η περιπέτειά του. Παρατηρούμε με τα παιδιά ότι αν απαντάμε αυτές τις ερωτήσεις, Μπορούμε να φτιάξουμε την ΠΕΡΙΛΗΨΗ του παραμυθιού. Βρίσκουμε τις εικόνες και τις αντιστοιχούμε στις ερωτήσεις.




 Έπειτα τα παιδιά απαντούν και μαγνητοφωνούνται, για να ακούσουμε από τα ίδια την περίληψη του παραμυθιού....




Αυτή τη διαδικασία την κάνουμε και με άλλα γνωστά παραμύθια ( Πινόκιο, Χιονάτη κλπ).



Σε μια άλλη ξακουστή παραμυθένια ιστορία, της Πεντάμορφης και του Τέρατος, τα παιδιά απαντούν στα παραπάνω ερωτήματα(ποιος, πότε, πού, τι και πώς)




και στη συνέχεια, σε αποκριάτικο κλίμα μασκαρέματος, δραματοποιούν τη γνωστή ιστορία...






Τα παιδιά με τις παραπάνω ερωτήσεις για την ιστορία της Πεντάμορφης, έφτιαξαν καρτέλες με εικόνες από το βιβλίο και τις αντίστοιχες ερωτήσεις, παίζοντας παιχνίδι μνήμης για να θυμηθούν τη ροή του παραμυθιού.




Ακόμη, αντιστοίχισαν την ερώτηση/καρτέλα με την ανάλογη καρτέλα/εικόνα της ιστορίας.


Η γνωστή ιστορία του παιδιού από την Βενετία που δεν είχε στολή, του Αρλεκίνου, δίνεται στα παιδιά με αφήγηση, χωρίς να κοιτάμε τις εικόνες του βιβλίου. Φανταζόμαστε από τις περιγραφές και γινόμαστε εικονογράφοι για άλλη μια φορά...Κάνουμε σειραθέτηση...




... αφηγούμαστε ξανά την ιστορία. Κάθε παιδάκι βλέπει τη ζωγραφιά του και διηγείται την ιστορία.



Είμαστε ενθουσιασμένοι. Τα παιδιά θέλουν να παίξουν κουκλοθέατρο! Φτιάχνουμε την κούκλα "Αρλεκίνος" και παίζουμε την ιστορία με απλούς διαλόγους!



Δίνουμε την ιδέα στα παιδιά, ν΄αλλάξουμε την ιστορία του Αρλεκίνου λιγάκι....


Θα μας βοηθήσουν οι γνωστές ερωτήσεις που χρησιμοποιήσαμε στις παραπάνω ιστορίες(ποιος, πότε,που,τι και πώς)


Στο τέλος, το κάθε παιδί παρουσιάζει με τη δική του κούκλα(πρώην Αρλεκίνο, νυν Παλιάτσο...)την ιστορία του Παλιάτσου



Τραγουδάμε τον ¨Παλιάτσο¨

και χορεύουμε την Ταραντέλα, το χορό που χορεύαν τα παιδιά στην πλατεία της Βενετίας!






Καλό σαββατοκύριακο και χαρούμενη αποκριά σε όλους και όλες!!!







 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας