Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015

Η ΚΥΡΑ-ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΗ ΜΑΣ ΚΑΛΗ......

Η Καθαρά Δευτέρα μας αποχαιρέτησε με το πέταγμα του χαρταετού, με χορούς και τραγούδια αλλά και με τα σαρακοστιανά τα φαγητά. Τα παιδιά διηγήθηκαν πώς πέρασαν τα κούλουμα αλλά ιδιαίτερα στάθηκαν στο φαγητό της συγκεκριμένης ημέρας. Η λαγάνα,ο χαλβάς και τα θαλασσινά αποτέλεσαν το κύριο μενού. Δόθηκε η δυνατότητα έτσι να ασχοληθούμε με το θέμα της Σαρακοστής και την νηστεία.
Ποια είναι όμως αυτή η κυρά-Σαρακοστή; την έχει γνωρίσει κάποιος, την έχει δει; γνωρίζει πώς είναι, γιατί ονομάστηκε έτσι, τι φορά;
Ψάξαμε στο internet βάζοντας την λέξη κλειδί.  Μέσα από ένα ποίημα για αυτήν προσπαθήσαμε να την φανταστούμε......
Αναλύσαμε στίχο, στίχο το ποίημα, το μάθαμε και συζητήσαμε τι είναι ένα ποίημα και πώς διαφέρει από μία ιστορία. Τα παιδιά έκλεισαν τα μάτια και την ονειρεύτηκαν.....προσπάθησαν να την αποδώσουν μέσα από την ζωγραφική τους.....






και έγραψαν το όνομα της!!!!!!




Τα περισσότερα  ζωγράφισαν τον σταυρό στο κεφάλι της και τα εφτά της πόδια, κάποια δεν έφτιαξαν στόμα και όλα της φόρεσαν φόρεμα γιατί όπως ανέφεραν είναι κορίτσι. Οι απαντήσεις τους στο ερώτημα γιατί την ζωγράφισαν με το συγκεκριμένο τρόπο ήταν:

  • το έλεγε το ποίημα
  • έτσι την φαντάστηκα
  • μου αρέσει όπως την έκανα
Είναι όπως ακριβώς την φαντάστηκαν; ή είναι διαφορετική στην πραγματικότητα; και πώς θα το μαθαίναμε; για άλλη μια φορά το διαδίκτυο μας έδωσε την απάντηση.


Συγκρίναμε τις ζωγραφιές μας με την εικόνα της στο διαδίκτυο και συζητήσαμε για τις ομοιότητες και διαφορές. Το ποίημα δεν μας είχε δώσει πληροφορίες για τα κλειστά μάτια, τα σταυρωμένα χέρια και την ποδιά. Τα παιδιά έμαθαν γιατί ονομάστηκε Σαρακοστή( 40 μέρες νηστείας έως το Πάσχα), γιατί προσεύχεται και πώς, γιατί έχει σταυρό στο κεφάλι, τι συμβολίζουν τα 7 πόδια,




 γιατί είναι ντυμένη διαφορετικά από εμάς, τι τρώει και τι όχι κατά την περίοδο της νηστείας.

Το σαρακοστιανό τραπέζι με τα νηστίσιμα φαγητά


και η ομαδοποίηση των τροφών, έδωσε την δυνατότητα της συζήτησης και της ανταλλαγής απόψεων. Τα παιδιά έμαθαν τι τρώμε κατά την περίοδο της νηστείας τα ζωγράφισαν και τα ονόμασαν.








Έφτιαξαν μία ομαδική εργασία ζωγραφίζοντας, κόβοντας και κολλώντας νηστίσιμα φαγητά( αφού πρώτα έπρεπε να ξεχωρίσουν ποια είναι αυτά από πολλές ομάδες τροφών)



και κατασκεύασαν ατομικά την κυρά-Σαρακοστή ώστε να αναλάβουν να κόβουν ένα πόδι την εβδομάδα. Σίγουρα, θα ξέρουν πολύ σύντομα αν το Πάσχα πλησιάζει.....



Έγραψαν τους αριθμούς από το 1-7 στα πόδια της και έπαιξαν με αυτούς με το σύστημα των προσθαφαιρέσεων ( προσθέταμε και αφαιρούσαμε πόδια και τα παιδιά έβρισκαν κάθε φορά τον αντίστοιχο αριθμό).






Η ανάγκη τους να λάβουν μέρος στο παιχνίδι όλα τα παιδιά και το ενδιαφέρον που εκδήλωσαν για τους αριθμούς, έδωσε την αφόρμηση να ζωγραφίσουν σε ανοιχτού τύπου εργασία τα 7 πόδια της κυρά- Σαρακοστής και να γράψουν για άλλη μια φορά τους αριθμούς.


Στο τέλος συμπλήρωσαν το σταυρόλεξο της Σαρακοστής γράφοντας τα νηστίσιμα φαγητά αφού πρώτα έπρεπε να απαντήσουν σωστά στην ερώτηση που τους γινόταν, να αντιστοιχίσουν λέξη με εικόνα και να τοποθετήσουν τις λέξεις στην ακροστιχίδα.



Το έθιμο αυτό δεν κρατά πολλά χρόνια μόνο στην Ελλάδα. Στην Ιταλία φτιάχνουν την δική τους Σαρακοστή( σύγχρονο νηπιαγωγείο) την οποία ονομάζουν 


Μέσα σε μία διάφανη κάλτσα τοποθετείται μία πατάτα( δεν το επιχειρήσαμε για ευνόητους λόγους) η οποία ντύνεται με βαμβάκι. Το πρόσωπο στολίζεται με μάτια, μύτη και μαλλιά. Η κούκλα ντύνεται με χαρτί ή τσόχα και πάνω στο φόρεμα κολλούν 7 φτερά. Ένα φτερό την εβδομάδα το ξεκολλούν και η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά....Τα παιδιά φτιάχνουν την coraesema



 και μετρούν τα φτερά που πρέπει να χρησιμοποιήσουν.






Η ιταλική Σαρακοστή μας είναι έτοιμη!!!!  






Τι γίνεται όμως αν κάποιος τραβήξει ένα φτερό νωρίτερα από ότι πρέπει; θα έρθει νωρίτερα το Πάσχα; Τα παιδιά ψάχνουν τον κλέφτη του φτερού. Πώς; όποιος έχει το φτερό είναι ο κλέφτης και δεν τραγουδά....τα παιδιά που τον ψάχνουν τραγουδώντας το ποιηματάκι
φέρε-φέρε το φτερό
γιατί θα φας ξύλο γερό.
πρέπει να παρατηρήσουν ποιο παιδί δεν συμμετέχει.... και να ανακαλύψουν που είναι το φτερό. Το παιχνίδι τα ενθουσίασε!!!!



Η κούκλα που κατασκεύασαν τα παιδιά πήρε ζωή και θέλησε να πει την δική της ιστορία. Στα πλαίσια του προγράμματος για την φιλαναγνωσία, τα παιδιά διηγήθηκαν το παραμύθι της Ραφαέλας όπως την ονόμασαν. Κάποτε και η Σαρακοστή ήταν ένα κοριτσάκι που ζούσε με τους γονείς της στην Ιταλία. Τι αντιμετώπισε στην ζωή της που άλλαξε τον τρόπο σκέψη της και αποφάσισε να αφιερωθεί στον θεό; 


Εικονογράφησαν την ιστορία που έγραψαν και ιδού τα αποτελέσματα....





Από τότε η Σαρακοστή προσεύχεται συχνά....αλλά και τα παιδιά το ίδιο. Οι προσευχές που κάνουν καθημερινά στο σχολείο καταγράφηκαν  και τις εικονογράφησαν





Μάλιστα έγιναν και ποιητές και δημιούργησαν την δική τους προσευχή


και όλες μαζί δέθηκαν για να φτιάξουμε το Ανθολόγιο με προσευχές για τα παιδιά.



ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ!!!!!!










  



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας