Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Μάρτης Μάρτης μίλησε!

Καλώς μας ήρθες Μάρτη! Τη Δευτέρα κάποια παιδιά μας πρόλαβαν, είχαν φορέσει ήδη τα βραχιολάκια τους! Όμως, έπρεπε να βάλουμε και οι υπόλοιποι για να μη μας κάψει ο Μάρτης!




Το έθιμο αυτό, εδώ και πολλά χρόνια επαναλαμβάνεται σε πολλές χώρες, κι όχι μόνο στην Ελλάδα. Έπειτα από μία σχετική αναζήτηση στο διαδίκτυο, μαθαίνουμε κι εμείς τη "μυθολογία" που συνοδεύει το βραχιολάκι του Μάρτη και τη διηγούμαστε στα παιδιά!


Σύμφωνα με την μυθολογία, ο Θεός – Ήλιος μεταμορφώθηκε σε νεαρό άνδρα και κατέβηκε στη Γη για να πάρει μέρος σε μια γιορτή. Τον απήγαγε, όμως, ένας δράκος, με αποτέλεσμα να χαθεί και να βυθιστεί ο κόσμος στο σκοτάδι.
Μια ημέρα ένας νεαρός, μαζί με τους συντρόφους του σκότωσε τον δράκο και απελευθέρωσε τον Ήλιο, φέροντας την άνοιξη. Ο νεαρός έχασε τη ζωή του και το αίμα του -λέει ο μύθος- έβαψε κόκκινο το χιόνι. Από τότε, συνηθίζεται την 1η του Μάρτη όλοι οι νεαροί να πλέκουν το «Μαρτισόρ», με κόκκινη κλωστή που συμβολίζει το αίμα του νεαρού άνδρα και την αγάπη προς τη θυσία και άσπρη που συμβολίζει την αγνότητα. 
Πηγή:
http://www.infokids.gr/2015/02/eseis-foresate-marti/


Ο Μάρτης όμως είναι ένας μήνας άστατος πολύ! Εσείς ξέρετε γιατί; Η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου, γνωστή μας από τα παραμύθια για τους μήνες, μας δίνει μια πολύ καλή εξήγηση για τις ...κυκλοθυμίες του Μάρτη! Ως πρώτος γιος της Άνοιξης και του Κρύου, τράβηξε πολλά μετά το χωρισμό των γονιών του (ε, δεν ταιριάζανε η Άνοιξη με το Κρύο εδώ που τα λέμε...). Όταν άλλαζε σπίτι, άλλαζε και η διάθεσή του!
Η ιστορία άρεσε πολύ στα παιδιά, και τόνωσε την ενσυναίσθησή τους για τον ήρωα.








Ένα πολύ γλυκό τραγούδι ακούσαμε για τον Μάρτη, με τη φωνή του Παντελή Θαλασσινού. Το παρακολουθήσαμε και στο youtube, και καταλάβαμε ότι οι εικόνες που βλέπουμε ταιριάζουν στα λόγια του τραγουδιού. Όμως, τα παιδιά παρατήρησαν ότι κάποια από αυτά που λέει το τραγούδι δεν φαίνονται στο βίντεο που παρακολουθούμε... γιατί άραγε;

Τους εξηγήσαμε λοιπόν ότι το βίντεο αυτό το έφτιαξε κάποιος άνθρωπος, και έβαλε τις εικόνες που του άρεσαν. Μετά το "ανέβασε" στο Ίντερνετ για να μπορούμε να το βλέπουμε όλοι. Αν εμάς δε μας αρέσει, μπορούμε να φτιάξουμε το δικό μας βίντεο, με τις δικές μας επιλογές. Κι έτσι κι έγινε!
Τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία επιλογής εικόνων από τη μηχανή αναζήτησης (google). Για να ξέρουμε όμως τι εικόνες θα διαλέξουμε, πρέπει να ακούσουμε λίγο πιο προσεχτικά τους στίχους. Διαβάζουμε λοιπόν στίχο στίχο το τραγούδι και φανταζόμαστε αρχικά την εικόνα που του ταιριάζει. Γράφουμε και μία λέξη -κλειδί, που θα μας βοηθήσει να βρούμε τέτοιες εικόνες στη google, σαν αυτές που φανταστήκαμε!


Έπειτα είναι η σειρά του πληκτρολόγιου!



Αφού διαλέξαμε τις εικόνες, τις εκτυπώνουμε για να πάμε να τις ταιριάξουμε με τους στίχους μας...





Και τέλος, με ένα ωραίο προγραμματάκι που μας δείχνει η δασκάλα, βάζουμε τις εικόνες στη σειρά που θέλουμε και τη μουσική!

                                                                                                                    (Windows movie maker)


Και ανεβάζουμε στο youtube το δικό μας βίντεο για τον Μάρτη!
Μάρτης Μάρτης μίλησε...
(όλες αυτές οι δραστηριότητες έγιναν στο πλαίσιο ένταξης της τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και με αφορμή το πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας)

Επειδή ακριβώς ο Μάρτης είναι άστατος, άλλες φορές μπορεί να έχει πολύ ζεστό καιρό και άλλες να κάνει κρύο. Το νεράκι της βροχής όμως είναι καλοδεχούμενο, και μάλιστα τα παλιά χρόνια υπήρχε κι ένα έθιμο στην επαρχία, εκεί που η βροχή είναι ευλογία για τα σπαρτά: το έθιμο της Περπερούνας!



Αρχικά, μάθαμε τα κάλαντα της Πρωτομαρτιάς ή χελιδονίσματα
και στη συνέχεια, το τραγούδι της Περπερούνας για ν΄αναβιώσουμε και το έθιμό της...
Γιατί δεν  ξεχνάμε ότι στα παιδιά αρέσει το παιχνίδι, η μεταμφίεση και η μουσική! Τι πιο όμορφο, λοιπόν, από τη δραματοποίηση!
Τα παιδιά προτείνουν ιδέες για τη στολή της Περπερούνας, αφού πήραμε ιδέες από εικόνες στο διαδίκτυο...


Με αφορμή τα υλικά της στολής,  τα ταξινομούμε σε ομαδούλες αλλά και αντιστοιχίζουμε ένα προς ένα...


Και να το αποτέλεσμα...



Με αυτό τον τρόπο, καταλαβαίνουν καλύτερα το έθιμο, γιατί αναλαμβάνουν ρόλους! Και πού ξέρετε, μετά την επίκλησή μας, μπορεί και να βρέξει... (κάτι ακούσαμε οι δασκάλες και στην πρόβλεψη του καιρού βέβαια!)
Έτσι, αρχίζουμε να χορεύουμε το χορό με τον οποίο παρακαλούσαν, σύμφωνα με το έθιμο για μια ανοιξιάτικη βροχούλα...




Κάθε παιδί φτιάχνει τη δική του Περπερούνα 

και στη συνέχεια, τις βάζουμε όλες μαζί, με την τεχνική του κολάζ,<< στην εξοχή>> για να βοηθήσουν στον ερχομό της Άνοιξης...



Μέσα σε όλα αυτά, δεν ξεχνάμε και το ιστολόγιο της Παραμυθάδας  (τι, το ξεχάσατε; πάνω πάνω δεξιά είναι, κάντε ένα κλικ!). Τα παιδιά του άλλου σχολείου θα περιμένουν νέα μας!

Οπότε, ένα ακόμη βιβλίο που πέφτει στα χέρια μας (για καλό του έπεσε), το επεξεργαζόμαστε, το συζητάμε, πάμε και παρατηρούμε το δεντράκι της αυλής μας από κοντά -Αχ νεράιδα μυγδαλίτσα, τι ήθελες και άνθισες;



Γράφουμε λοιπόν στην Παραμυθάδα την περίληψη του βιβλίου, για να παρακινήσουμε κι εκείνα τα παιδιά να ασχοληθούν μαζί του. Και βάζουμε προβληματισμούς στο κεφαλάκι μας και στο κεφαλάκι των άλλων παιδιών: τι έγινε άραγε μετά το τέλος της ιστορίας, αφού η Φυλλίς έγινε δεντράκι δηλαδή;



http://paramythada.blogspot.gr/

Η πρόταση των παιδιών μας είναι ενδιαφέρουσα: ο άντρας της ξαναπαντρεύτηκε και έκανε δύο παιδιά, ένα αγόρι και ένα κορίτσι... για να δούμε τι θα μας πουν και από το άλλο σχολείο;

 Για να γυρίσουμε και στα εικαστικά όμως, φτιάχνουμε και τη δική μας αμυγδαλίτσα, με τυπώματα από πάτο μπουκαλιού...

Ολοκληρώνοντας την αμυγδαλιά της τάξης μας,διασκεδάζουμε λέγοντας παράλληλα γλωσσοδέτη και αινίγματα για το πολύ όμορφο αυτό δεντράκι και τους καρπούς του...




Διαβάζουμε τέλος μια ωραία ιστορία...


και ζωγραφίζουμε...



...και κάνουμε υπομονή... Ο Μάρτης μίλησε! Καλώς ήρθες Άνοιξη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας