Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Δανειστική βιβλιοθήκη

Στα πλαίσια του προγράμματος Φιλαναγνωσίας φτιάξαμε  με τα παιδιά τη δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου. Τα παιδιά πρόσφεραν στη βιβλιοθήκη και από ένα δικό τους βιβλίο, που θεωρούσαν ότι θα ήταν ενδιαφέρον για τα υπόλοιπα παιδιά να το διαβάσουν.

Έπειτα, σκεφτήκαμε όλοι μαζί ποια θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας στα βιβλία που δανειζόμαστε, και γενικά προβληματιστήκαμε για τους κανόνες λειτουργίας μιας βιβλιοθήκης. Πώς θα γνωρίζουμε ποιος πήρε κάποιο βιβλίο; πώς θα ξέρουμε ποιο βιβλίο πήρε ο καθένας; πότε το έφερε πίσω κι αν το έφερε; Εδώ είναι χρήσιμος λοιπόν ένας βιβλιοθηκονόμος! Η δουλειά του είναι να προσέχει να τηρούνται οι νόμοι της βιβλιοθήκης, αλλά και να κρατά σημειώσεις για τα βιβλία που δανείζονται και επιστρέφονται. Συμφωνήσαμε ότι κάθε εβδομάδα θα αλλάζει ο βιβλιοθηκονόμος, για να περάσουν όλα τα νήπια από αυτή την υπεύθυνη θέση. Φτιάξαμε στο word το "Φυλλάδιο Δανεισμού" και την "προσωπική καρτέλα δανεισμού", που θα μας βοηθήσουν στην διαδικασία.










Επίσης, μία μεγάλη αφίσα με τον τίτλο "Δανειστική Βιβλιοθήκη" και τους νόμους της, φτιάχτηκε από τα παιδιά  και στόλισε τον χώρο της.


Και τώρα είμαστε έτοιμοι να δανειζόμαστε. Κατανοούμε βέβαια ότι όταν παίρνουμε ένα βιβλίο, κάποιος μεγάλος στο σπίτι θα κάτσει μαζί μας να το διαβάσει, να το επεξεργαστούμε μαζί και να μας βοηθήσει στην ασκησούλα- δραστηριότητα που μας ζητάει η δασκάλα μας για αυτό που διαβάζουμε. Όλα τα παιδιά ενθουσιάστηκαν! Χωριστήκαμε σε ομαδούλες, και η πρώτη εβδομάδα πήγε αρκετά καλά.





Θα θέλαμε να σας αναφέρουμε λίγο  πιο αναλυτικά πώς μπορείτε εσείς οι γονείς να ασχοληθείτε με το παιδί και το βιβλίο που δανείζεται στο σπίτι.
Καταρχάς, οι στόχοι της όλης διαδικασίας είναι ποικίλοι:  Τα παιδιά γίνονται πιο υπεύθυνα φροντίζοντας να επιστρέφουν έγκαιρα και σε καλή κατάσταση το βιβλίο. Επίσης, σκεφτείτε ότι όταν διαβάζετε μαζί τους ένα βιβλίο, έρχεστε πιο κοντά και μοιράζεστε μαζί τους ευχάριστες στιγμές! Αλλά γενικότερα, η δραστηριότητα του δανεισμού, τα φέρνει κοντά σε μια ποικιλία βιβλίων που μπορεί να μην έχουμε όλοι τη δυνατότητα να τους προσφέρουμε. Και πραγματικά αγαπούν τα βιβλία!
Πριν διαβάσετε το βιβλίο, ασχοληθείτε λίγο με το εξώφυλλο, που μας δίνει τόσες πληροφορίες και βοηθά πολύ στην περιγραφική και αναγνωστική ικανότητα του παιδιού: εντοπίστε τον τίτλο, το συγγραφέα, τον εκδοτικό οίκο, τον εικονογράφο, ζητήστε από το παιδί να περιγράψει το εξώφυλλο και να κάνει μια υπόθεση για το τι μπορεί να γράφει το βιβλίο. Κατά τη διάρκεια ανάγνωσης του βιβλίου, σταθείτε λίγο περισσότερο στο κείμενο, δείχνετε με το δάχτυλο εκεί ακριβώς που διαβάζετε και φροντίστε να είναι ξεκάθαρη η φορά διαβάσματος από αριστερά προς τα δεξιά, παρατηρήστε τη σελιδοποίηση μαζί με το παιδί, διακόπτετε για να ρωτήσετε "πώς νομίζεις ότι αισθάνεται ο ήρωας του βιβλίου;" ή " τι λες να γίνει μετά; "ή "εσύ τι θα έκανες τώρα αν ήσουν στη θέση του; "Αυτές είναι ερωτήσεις που οξύνουν την κριτική σκέψη του παιδιού.
Στο τέλος κάνετε μαζί την ασκησούλα που σας ζητήσαμε. Βοηθήστε το παιδί αν δεν μπορεί να σχεδιάσει κάτι, αλλά μην τα κάνετε όλα εσείς! γράψτε κάτι που θα σας πει, όπως ακριβώς θα σας το πει, και μετά διαβάστε του τι ακριβώς σημειώσατε πάνω στη ζωγραφιά του. Βοηθήστε το να πάει η σκέψη του "λίγο παρά πέρα" όπως λέμε. 
Ελπίζουμε να σας βοηθάμε με αυτές τις συμβουλές, όμως για οποιαδήποτε απορία μη διστάσετε να επικοινωνήσετε!

Ο ύμνος του βιβλίου" του Ευγένιου Τριβιζά 
Πες μου κάτι, τι αξίζει πιο πολύ από φλουριά;
Πες μου κάτι, τι χαρίζει γέλιο, κέφι και χαρά;
Έλα, πες μου τι γεμίζει παρηγοριά την καρδιά;
Έλα, πες μου, τι σκορπίζει την πιο μαύρη συννεφιά;
Έλα, πες μου, τι ’ναι κείνο που με κάνει και δακρύζω,
που με κάνει να γελάω, που με κάνει να ελπίζω;
Έλα, πες μου, τι ‘ναι κείνο που με κάνει να γιορτάζω,
που με κάνει να πετάω, στα ουράνια να καλπάζω;
 
                Ένα βιβλίο! Ένα βιβλίο!
 
Ένα βιβλίο που μαγεύει, όνειρα στο νου φυτεύει
και στο ταξίδι της ζωής πιστά μας συντροφεύει!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε; Αφήστε το σχόλιό σας